Monday, 28 April 2014

1 Korint 1 : 18 – 25



Sermon Parhalado na Gok Tingki HKBP Distrik VI Dairi
Tu Minggu Okuli, 11 Maret 2012
=====================================================
1 Korint 1 : 18 – 25
Patujolo
Huta Korint[1] di tingki i gabe pusat perekonomian na hombar tu posisina na gabe pelabuhan. Laos di si do muse berkembang parbinotoan (filsafat), politik, budaya dohot perdagangan. Ihut tu hamajuon i, laos songon i do nang di haugamoon. Bahat angka haporseaon na manomba angka Dewa. Laos berkembang do muse nang angka ragam ni hajahaton. Marhite i ma adong pandohan: bertindak seperti orang Korintus = tidak bermoral. Di situasi i ma di tongos Apostel Paulus suratna tu huria Korint, tagan di Epesus ibana

Sabagian sian huria Korint bersentuhan langsung dohot angka filsafat na marragam di tingki i. Jala marhite i ma di parhatopot nasida dirina na bisuk. Laos bisukna i do dibahen manjalo barita na uli. Ketika mereka melihat kebenaran injil dari perspektif hikmat duniawi ini, mereka memandang rendah berita injil yang dulu mereka terima. Mereka juga mulai mengultuskan pemimpin rohani yang menurut mereka sesuai dengan konsep mereka. Gabe masa ma di nasida pandohan; Sisean ni si Paulus do ahu; na deba: Sisean ni si Apollos do ahu; na deba: Sisean ni si Kepas do ahu; na deba: Sisean ni Kristus do anggo ahu (1 Kor 1:12) Di jolo ni turpuk on pe, i ma sada perikop “Apoapo ni Apostel i asa Marsada ni Roha/perpecahan dalam Jemaat;LAI.” Gombaran i, pataridahon rumang ni huta Korint, nunga bongot tu huria.
Hata “Ai” (yun: gar) di ayat 18, pataridahon ayat 18-25 si sada ihot dohot ayat 10-17. Ihut tu si turpuk on I ma hatorangan tu ayat 10-17, tarlumobi di ayat 17b na mandok: unang diorui silang ni Kristus I (supaya salib Kristus jangan menjadi siasia). Marhataridaan do i sian pandohan “marhata habisuhon/perkataan(logos) di ayat 17b; jala hata “Silang” di ayat 18. Ihot ni na dua hata on, terletak  di pangantusion taringot “bisuk/hikmat(sophia). Hombar tu si, parbolatan na masa di huta Korint di turpuk on, I ma na marhahonaan tu pangantusion taringot “habisuhon/hikmat (sophia). Di bindu 1 dohot bindu 2 pola sahat tu 14 hali didok hata “habisuhon”. Jala dirimpun Apostel i ma di 1 Kor. 3:19, marhite pandohan: Ai anggo di jolo ni Debata haotoon do habisuhon ni portibi on.

Hatorangan
Dipangke halak Rom do Silang laho manghum angka parjahat. Alani i, ganup halak nang bangso Rom, dibahen do pangantuisonna sandiri tariongot tu silang i. Alai Kristus mengubah pangantusion tu makna ni silang i. Kristus na tarsilang I do papatarhon makna ni silangNa i sandiri. Dang tuk habisuhon ni jolma patoranghon silang ni Kristus. Di ayat didok; 23 Alai Kristus na tarsilang i do hujamitahon hami; pargasipan do i di halak Jahudi, haotoon di sipelebegu. Marhite I, ia bisuk ni jolma, haotoon do i di Debata.
Huaso ni Debata (The power of God); i do sada ondolan di pangantusion taringot tu silang ni Kristus. Hagoon ni Debata do na patar di hau silang i, dang habisuhon ni jolma na masa di silang i. Pangantusion taringot tu silang i pe, dapot hita holan marhite na memaknai hagogoonNa I do. Habisuhon Jahudi, nang habisuhon Romawi laos habisuhon ni portibi di segala zaman, dang margogo i jala dang marhuaso mangalapati silang ni Kristus. Karena salib Kristus berasal dari Kuasa Surgawi, maka kuasa itulah yang memberi maknanya. Itu bukanlah kuasa dari dunia, sehingga tidak ada mandat dunia dengan segala kuasa untuk memberi makna salib Kristus. Hal itu bukanlah logos manusia, tetapi Sophia Tuhan. Tangkas do i dipatorang nang di Rom 1 :16 na mandok; Ai ndang na huhailahon barita na uli i, ai hagogoon ni Debata do i paluahon nasa na porsea, halak Jahudi jumolo, dung i dohot do halak Junani. Marhite pangantusion na si songon I ma gabe patar, ia Silang ni Kristus gabe haluaon, haluaon marhite huaso ni Debata, jala haluaon na dipasahat Debata holan ala “Asi ni Roha” manang na “gratis”. Holan marhite Ibana do adong haluaon na manongtong.
Hombar tu turpuk i, adong ma dua na naeng tangkasanta, i ma: “Habisuhon ni Jolma/Portibi” dohot “Habisuhon ni Debata” diperhadapkan tu panatapan taringot “Silang ni Kristus.” Boha do respon ni si Paulus tu angka na marhatopot dirina “marbisuk” jala na marnida barita na uli/silang ni Kristus gabe haotoon? Respon ni Apostel Paulus mangalusi kesombongan intelektual nasida, i ma:
1.    Hata taringot tu silang i, memang haotoon do i di angka na “Laho Mago” (ay. 18)
Di ayat on, dipatorang , haotoon do jamita taringot tu silang ni Kroistus di angka na laho mago (yun: tois appolumenois; LAI:TB :“mereka yang akan binasa”). Laho mago/akan binasa” Sai hira bersifat futuris di terjemahan Bahasa Batak Toba dohot LAI.  Di pigapiga versi Inggris tumangkas antusanta marhite na menerjemhon “those who are perishing” (NIV/NASB/RSV) = Orang-orang ini sedang mengalami kebinasaan. Hombar tu si, dang antusan ni angka na laho mago barita na uli i. Jala molo tung tartutup barita na uli, na hujamitahon hami, di angka na laho mago do i tartutup (2 Kor. 4:3). Na “laho mago” dison marlapatan (lit. “sedang”) binasa”.

Dung dipatorang Apostel Paulus i, dihatindanghon ma keyakinanna  taringot tu haluaon ni huria Korint. Dipangke ibana do hata “hita” dang hata “nasida” tu angka na taruli haluaon i. marlapatan do i, ia haluaon i dang na marrumang bagabaga (futuris), alai marlapatan ia haluaon i nunga dijalo nasida (18b), jala dijalo nasida di bagasan silang ni Kristus. Mangihut dipatorang do muse proses ni haluaon i, i ma na gabe Dihalomohon (perkenan) Debata jolma i (ay. 21) jala marhite Panjouon ni Debata di jolma i (ay. 24).

Alani i, di angka naung manjalo Halauaon i, barita na uli/barita taringot tu silang i, gabe hagoon do i, ala haluaon na jinalona i, haluaon sian hagogoon/huaso ni Debata. Bagi yang sedang diselamatkan, injil adalah kekuatan Allah. Karena injil sudah memiliki kekuatan ilahi, maka Paulus tidak mau memberitakan injil dengan hikmat perkataan (1:17b; 2:1-5). Ai bisuk ni jolma dang boi patupahon huaso manang hagogoon dia pe tu barita na uli i. Jala di si ma toru ni bisuk ni portibi on.

2.    Dipatutoru Debata do jolma na mangasahon bisuk ni portibi on (ay. 19)
Pandohan ni Apostel Paulus di ayat 19, didasorhon do tu Hata ni Debata. Patar do I marhite pandohan: “Ai” (yun: gegraptai ; LAI:“Karena ada tertulis”). Marhite pengutipan I, Paulus naeng mangondolhon, dang na habisuhon ni jolma na pinasahatna, alai na sian Hata ni Debata do. Ala ni i, dang ringkot bukti lain di luar alkitab (manang filsafat pe i). Dia tidak perlu berbantah-bantah atau memberi bukti-bukti lain di luar Alkitab. Allah telah berfirman, semua telah diputuskan.[2] Laos diondolhon di bagasan pardalanan Sejarah ni bangso Israel, na sai dipatutoru Debata do angka na patimbohon dirina nang pangantusionna. Baliksa, na “gale” jala na “oto” didok roha ni portibi on, dipangke jala dipillit Debata gabe pailahon na gogo (ay. 27-28 pat. Luk. 14:11).  Apostel Paulus pe dihatindaghon do;  Ai tarsilang pe Ibana di bagasan hagaleon, na mangolu do Ibana sian hagogoon ni Debata. Nang hami gale di bagasan Ibana, alai na mangolu do hami rap dohot Ibana sian hagogoon ni Debata di bagasan hamu. (2 Kor 13:4)

3.    Haotoon do dibahen Debata bisuk ni portibi on (ay. 20-21)
Di ayat 19 Apostel Paulus lebih menyoroti apa yang terjadi atas orang-orang yang menganggap diri berhikmat, di ayat 20-21 dia memfokuskan pada hikmat itu sendiri.
Patar do i marhite sungkunsungkun na retoris di ayat 20 i na mandok: Didia ma na bisuk? Didia ma sibotosurat? Didia ma parsinabul di tano on? Ditaringoti pe ragam ni angka jolma na bisuk i, alai dang na i ondolanna, alai “habisuhon i sandiri do. Jala sungkunsungkun retoris i dang na gabe na hira manantang Apostel i taringot tu habisuhon i. Tangkas do dihilala ibana, gumodang dope angka ruas di huria Korint na gale haporseaonna, jala oto didok roha ni portibi on (ayat 26). Dia hanya menyadarkan jemaat Korintus bahwa semua orang yang dianggap berhikmat menurut ukuran dunia ternyata tidak mampu bertahan. Termasuk Identitas ni na tolu golongan na didokna di ayat 20a i: na bisuk (sophos), si boto surat (grammateus) dohot angka parsinabul (suzetetes).[3]  Dipaujung Apostel Paulus ma sungkunsungkun retoris di ayat 20 i marhite pertanyaan inti: Nda gabe haotoon habisuhon ni portibi on dibahen Debata? (“bukankah Allah telah membuat hikmat dunia ini menjadi kebodohan?”).

Pandohan “habisuhon ni portibi/hikmat dunia(sophia kosmou) di ayat on, dang na holan na manggombarhon rumang ni “bisuk” i, alai lobi sian i naeng ondolhononna ia bisuk ni portibi on, dang na manongtong. Marhataridaan ma i sian pandohan “angka parsinabul di tano on”. Tano on marharoroan sian hata onion, na secara hurufiah marlapatan “partingkian/jaman”. Hombar tu si, hikmat jaman i bersifat sementara (pat. 7:31). Bisuk na songon i gabe haotoon do dibahen Debata. Boasa?? Dipaandar Apostel Paulus do di ayat 21 alusna, i ma; ia bisuk ni portibi on dang boi mangurupi jolma mananda Debata/Hikmat dunia ini tidak dapat menolong orang untuk mengenal Allah (ay. 21a). Tung sadia pe hamaloon ni jolma, dang boi I jaminan panandaonna di Debata.  Holan marhite Tondi Parbadia do  (2:6-16).  Sungkunsungkun na menarik I ma: Bagaimana mungkin orang yang berhikmat malah tidak mengenal Allah sedangkan yang bodoh justru percaya kepada Dia?
Kuncina i  ma di pandohan “dihalomohon Debata ma paluahon angka na porsea” (ay. 21). Diuduti muse di  ayat 24 na patoranghon, ia halomoan ni Debata masirainan dohot panjouonNa di angka na tarpillit i”  (band. Rom 8:29-30; Ep 1:4; 2 Tim 2:9).

Konsep “angka na porsea” di 21b dang na holan sekadar persetujuan intelektual belaka. Molo holan keputusan rasio do, dang na adong jolma porsea tu silang i. porsea dison I ma “mamelehon ngolu”.  Jemaat Korintus yang terjebak pada hikmat duniawi dan mulai berani menghakimi injil sebenarnya telah melupakan satu fakta yang penting: mereka dulu diselamatkan melalui iman, bukan terutama pergumulan rasio atau kepuasan intelektual.

4.    Dang boi Debata aturon ni tuntutan ni Jolma (ayat 22-25)
Dihilala Apostel Paulus do, ia konsep haluaon marhite silang, maol do antusan ni jolma tingki i, halak Jahudi manang Romawi. Di pangantusion ni halak Jahudi, tanda halongangan do sai dipangido. (Mat 11:38-39; Mar 8:11; Luk 11:16; Yoh 6:30). Konsep taringot tu Mesias na tarsilang, gabe partuktuhan do di nasida (lit. “skandal). Arop ronanasida Mesias I na marhuaso paluahon nasida sian gomgoman ni bangso Rom. (pat. Ul. 1:6). Diparhatopot nasida, ia hamatean ni Jesus di hau pinarsilang, pataridahon na so boi dipalua diriNa sian mara bolon i. Tarlumobi ma laho paluahon sada bangso (Jahudi). Umbagas sian I muse, dilapati nasida, hamatean ni Jesus di hau pinarsilang i, gabe bukti na hona uhum (kutuk) nasida di adopan ni Debata nang jolma (Gal 3:13).

Di sisi na asing, dihalomohon halak Gorik do “habisuhon” (band. Kis 17:21) gabe dilapati ma silang I sada haotoon. Deba sian nasida manghaporseai konsep mi dewa na gabe jolma. Laos disi ma marasing pangantusion nasida tu inkarnasi ni Jesus. Dewa na gabe jolma I, dang mungkin mandalani hamatean. Jala tu angka parjahat do muse silang I. ala ni I do dang tarjalo nasida silang ni Kristus i. Alai nang pe maol diantusi jolma tingki I, jala mangido tanda halongangan, dang olo Debata “Kompromi” . Dalan haluaon totop do marhite silang. Jala on ma na binaritahon ni Apostel Paulus. Apakah itu berarti bahwa pemberitaan injil adalah perkataan kosong dan hanyalah konsep yang tidak rasional? Sama sekali tidak! Di ayat 24 Paulus dipatorang Apostel Paulus do; ia Barita na uli/haluaon marhite silang I ma huaso jala habisuhon ni Debata di angka na jinou ni Debata di saluhut jolma. Terlepas sian paradigma berpikir ni hajolmaon, mmolo dung dihalomohon jala dijou Debata, marhaporseaon ma ibana di silang ni Kristus i.
Di ayat 25 dipaujung Apostel Paulus ma marhite na menyatakan kebenaran teologis yang penting: Ai umbisuk do haotoon ni Debata asa angka jolma i, jala gumogo do hagaleon ni Debata asa angka jolma i. Jangankan membandingkan kekuatan Allah dengan manusia, kelemahan Allah pun sudah melebihi semua kekuatan manusia. Salib merupakan bukti betapa kekuatan dan hikmat manusia telah dipermalukan oleh Allah. Keselamatan melalu salib hanya dimungkinkan oleh hikmat dan kuasa Allah.
Siboanon tu Jamita:
1.    Huaso dohot hagogoon ni Debata do na masa do Silang ni Kristus. Ala ni i dang tuk huaso ni portibion laho patoranghonsa. Haotoon do i. Habisuhon, i ma mamelehon diri (marhaporseaon) di toru huaso silang ni Kristus. Laos di si ma patar boi antusan makna/lapatan ni Silang ni Kristus di ngolu ni Jolma, marhite haheheonna.
2.    Na manongtong do huaso silang ni Kristus I, di ganup partingkian. Baliksa, martingki do habisuhon ni jolma. Alani i, dang marlaba jolma mangainjanghon parbinotoanna, tarlumobi taringot tu Hata ni Debata. Ai i haotoon do i di Debata. No handle on the cross {tidak ada pegangan pada Salib; (Kosuke Koyama)}. Kesetiaan sangat dituntut dari setiap orang yang berkomitmen mengikut Yesus. Kesetiaan itu mahal harganya. Dalam kesetiaan, terdapat keberanian untuk berkorban demi Dia:(Dietrich Bonhoeffer). Mengikut Yesus bukanlah mengandalkan hikmat manusia, tapi kesetiaan yang bernilai mahal. Dituhuk ma silang i.
3.      Okuli: Sai do tong mangaranap matangku dompak Jahowa (Ps. 25 :15a). Mangaranap tu silang ni Kristus, marlapatan Patundukhon luhutna hadirionta (satia) to toru Silang ni Kristus na gok huaso i. Di si ma tarjalo hita haluaon na pinatupa ni Tuhanta marhite haheheon ni Kristus sian na mate.                                                             Pdt. Harminto Sihombing, STh (HKBP Sidikalang)


[1] Paulus merintis gereja di Korintus sekitar tahun 50-51 M, ketika ia berada 18 bulan di sana pada perjalanan misinya yang kedua (Kis 18:1-17). Dia terus memelihara hubungan dan merawat gereja ini setelah kepergiannya (lihat 1 Kor 5:9; 2 Kor 12:14). Dalam pelayanannya selama 3 tahun di Efesus, dalam perjalanan misinya yang ketiga (kis 19), ia telah menerima laporan yang mengganggu mengenai kelemahan moral dari orang-orang percaya di Korintus
[2]Kutipan yang diambil dari Yesaya 29:14 ini sangat relevan dengan situasi yang dihadapi jemaat Korintus. Pada jaman Yesaya, ketika bangsa Yehuda menghadapi ancaman daribangsa Babel, mereka tidak mau bersandar pada kekuatan Tuhan walaupun Tuhan sudah mengatakan bahwa dalam tinggal tenang dan percaya terletak kekuatan mereka (Yes 30:15). Mereka justru memilih untuk mengikuti pemikiran mereka sendiri dengan cara mengikuti dewa-dewa kafir dan meminta bantuan dari bangsa Mesir. Allah sudah menegur tindakan ini dengan menyatakan bahwa hikmat-Nya tidak terbatas dan jauh melampaui siapapun (Yes 40:12-14, 25). Allah menyatakan bahwa para pembesar Zoan dan penasehat Mesir adalah orang yang bodoh semata-mata. Perkataan Allah ini kemudian menjadi kenyataan. Bangsa Yehuda tetap kalah dan dibuang selama 70 tahun.
[3]Grammateus jelas merujuk pada ahli Taurat (kNIV “scholar”), karena hampir semua pemunculan kata ini di PB menunjuk pada salah satu golongan pemimpin agama Yahudi, walaupun kata ini juga dipakai untuk pejabat pemerintahan (Kis 19:35). Perdebatan di kalangan penafsir biasanya berkaitan dengan golongan pertama dan terakhir. Mayoritas penafsir memahami sophos sebagai para pemikir (filsuf) Yunani, sedangkan suzetetes merupakan rujukan umum untuk semua orang yang suka berdebat. NIV menerjemahkan suzetetes dengan filsuf, mungkin dengan pertimbangan bahwa perdebatan biasa terjadi di lingkungan para filsuf.

1 comments:

ugodagner said...

Betfair Casino Map & Directions - Mapyro
Directions 충청북도 출장안마 to Betfair Casino, William Hill, 계룡 출장마사지 Betfair in Covington, with map directions 인천광역 출장안마 and information 청주 출장안마 for Betfair, Betfair. 인천광역 출장샵

Post a Comment