Sermon Parhalado HKBP Sidikalang, Minggu XI Dung
Trinitatis
Epesus 5 : 15 – 20
Patujolo[1]
Marsual do angka na
badia (manjanghon Jesus) na di Epesus taringot tu hakaristenon. Marbingkas sian
pangalaho ni halak jahudi na sai mangondolhon tradisi hajahudion tu halak na so
Jahudi (Gorik, Jahudi Proselit). Gabe masa ma parbolatan. Hape nunga lobi dua
taon lelengna dipadasip Apostel Paulus tu nasida tagan manghobasi ibana di luat
i. Tongon nunga di hurungan ni Rom be si Paulus. Ditongoshon ma surat Epesus
on, laho paingothon nasida asa “sada”, na targoar angka na badia i. marhite I
ma, ondolan ni surat epesus I ma
1). Hamoraon : ala naung manjanghon Tuhan Jesus
2). Hasadaon : Sisada panjouon di bagasan Kristus.
Di Bindu 5 on, manaringoti Parange hatiuron; di angka naung pinamora ni Debata. Digoari do angka
anak haholongan ni Debata, angka na sai mamparangehon parange hatiuron. Di ayat
15-20 secara khusus diondolhon angka anak haholongon i-anak hatiuron i; asa
malo mamangke bisuk na sian Debata,
di ngoluna ganup ari.
Hatorangan
Ay. 15 Antong, manat ma hamu mamereng manangkasi parulaonmuna;
songon angka na marroha, unang ma songon angka na hurang roha!
Pandohan marroha sian hata gorik didok sophos/Sophia, na marlapatan roha na marbisuk sian Debata.
Habisuhon na nionjar ni haporseaon na tangkas tu Debata. Mansai andul do I tu
parbinotoan (gorik: logos)na marhaojahan tu logika nang parbinotoan ni jolma.
Asa ganup angka naung mangolu di hatiuron ingkon dasip mamangke roha bisuk na
sian Debata laho manat manangkasi ulaonna ganup. Ulaon siganup ari. Asa luhut
ulaon I tongon marhaojahan tu haporseaon. Horhonon ni I do roha na tangkas
marbisuk mandalani ngolu di arsak nang las ni roha. Roha na marbisuk sian Debata
huhut do I mangurupi asa lam jamot sasahalak marnida halak na asing, gabe
margogo paagohon “roha ahu”. Marhite na manangkasi “parulaon” do nang tarida
parbue ni haporseaon tu Tuhan Jesus. Jakobus
2:17 Haporseaon i pe songon i do: Anggo so adong pangulaonna, naung mate
do hadirionna.
Ayat 16 Parhaseang hamu ma tingki, ai ari hasusaan do nuaeng.
Adong do 2 di hata gorik taringot tu tingki. καιρος-
"KAIROS" dohot χρονος-"KRONOS".[2]
Dipangke do hata kairos di ayat on, na mangondolhon tingki na jempek manang
kesempatan na terbatas do si nuaeng on. Alani I ma asa ganup mangharingkothon
tingki-menghargai waktu, na dipasahat Debata dope tu hita. Ai adong do hasusuda
ni tingki I, laos angka hasusaan do na masa andorang hasusuda ni tingki i.
Pandohan “tingki” martudutudu do tu partingkian na jempek ni ngolu ni sasahalak
di portibion na ingkon di bagasan roha bisuk na sian Debata mangadopi ragam ni
hasusaan. Songon I do nang pandohan “ari hasusaan do nuaeng” martudutudu na
adong do ari sogot na sonang sihirimon ni angka na porsea. Marhite I ma asa
luhut angka na porsea mamangke kairos gabe sada kesempatan laho patangkas
parulaon.
Ayat 17 Dibahen i, unang ma gabe maoto hamu; alai antusi hamu ma,
manang dia lomo ni roha ni Tuhan i
Habisuhon I ma mangantusi jala mangulahon angka lomo ni roha ni
Debata, jala dipasiding angka sogo ni roha ni rohaNa. Baliksa, haotoon do molo
mamingkiri jala mangulahon ulaon na so lomo ni roha ni Debata. Isarani na ma
mabuk bahenon ni anggur, ai hamagoan do di bagasan i. anggur I ma gombaran
hinatonggi ni portiobion na olo mambahen mabuk hajolmaon, gabe dang “sadar
iman”. Saluhutna na I angka ulaon sogo ni roha ni Debata do i. Alai di angka na sai tongtong gok Tondi ni
Debata, malo do tahe mangorom dirina, sian saluhut hinauli nang hinagiot ni
portibi on.
5:19 Hatahon hamu ma sama hamu angka ende psalmen, angka ende
pujipujian dohot ende partondion; endehon jala puji hamu ma Tuhan i di bagasan
rohamuna!
Marende, I ma hapapatar ni haunduhon tu Debata. Mansai maol do
mangendehon na so dapot di roha. Ai ende, I ma ungkapan ekspresi ni jiwa ni
sasahalak. Laos songon I do, mangendehon ende psalmen, pujipujian nang ende
partondion, nionjar ni haporseaon na mangolu do i. Ternyata, sada rumang ni
komunikasi na mansai uli do ende, jolma tu Debata, nang Debata tu jolma. Lam
jotjot, lam tangkas, lam do hangoluhon sasahalak ende pujipujian tu Debata
(nang pe di bagasan roha) gabe sada gogo do I sian Debata mangadopi angka
tantangan ni ngolu. Laos di si do margogo Manongtong mandok mauliate siala
saluhutna (las ni roha nang arsak) tu Debata Ama, di bagasan Goar ni Tuhanta
Jesus Kristus!
[1] Andorang so sahat dope
apostel Paulus di Epesus, nunga mangajari si Apollos tu halak Epesus. Diajarhon
ibana patik ni Debata songon I nang taringot tu Pandidion ni si Johannes, alai
dang diajarhon taringot tu Tondi Porbadia. Dung sun ibana mangajari sian epesus,
mebat ma ibana tu Korintus, laos di tingki I ma apostel Paulus bongot tu
Epesus. Manghobasi do Apostel Paulus di Epesus lobi sian dua taon lelengna.
Marjamita ma ibana ganup ari di parsikolaan ni si Tiranus (Ul. 19). Dipatorang
nang taringot tu Tondi Porbadia.
[2] καιρος -
"KAIROS" adalah
waktu yang terbatas sedangkan χρονος -
"KRONOS" adalah
waktu dalam pengertian umum. 'KAIROS' dapat bermakna kesempatan,
waktu yang tertentu, bahkan musim-musim dalam satu tahun;
sedangkan"KHRONOS' adalah waktu secara kuantitatif, suatu periode
yang diukur dari akhir suatu kejadian.
"KHRONOS' juga merupakan merupakan penggantian waktu, bandingkan dengan kata "kronologi" dalam bahasa Indonesia.
"KHRONOS' juga merupakan merupakan penggantian waktu, bandingkan dengan kata "kronologi" dalam bahasa Indonesia.
0 comments:
Post a Comment