SERMON
PARHALADO HKBP SIDIKALANG
TU
MINGGU PALMARUM, 01 APRIL 2012
Patujolo:
1. Buku Jesaya dibagi gabe 3 (tolu) bagian,
I ma: Proto- Jesaya (Ps. 1- 39), Deutero-Yesaya (Ps. 40 – 55) dohot
Trito-Yesaya (Ps. 56 – 66). Di Deutro Jesayama turpukta. Opat bindu buku Jesaya
di goari Ende ni Naposo ni Debata; (Jes 42:1-4; 41:8-53:12; 49:1-6; 50:4-9;
52:13-53:12). Bagian na patoluhon ma turpukta sadarion. Turpukta,
i ma “Pangurupion ni Jahowa do NaposoNa na burju mangoloi Ibana. Sungkunsungkun
na menarik i ma, ise do “NaposoNa” na nidokna dison? Adong do opat pangantusion
taringot tu naposo ni Jahowa di turpuk on: I ma: 1) Sahalak raja sian pomparan
ni si Daud? 2) Bangso Israel secara
kolektif 3) Sude pinompar ni si Abraham
4) Mesias.
2. Naposo
ni Debata (hamba Tuhan; Ibr. Ebed YHWH), i ma sada bagian na mansai ringkot di
buku Jesaya. Digombarhon dua hadirion ni naposo ni Debata di bindu 50 on. Ayat
1-3 I ma naposo ni Debata na jungkat roha, jala madabu tu dosa. Ayat 4-9 I ma
hadirion ni naposo ni Debata na satia (taat). Di bagian na asing adong do didok
“Hametmeton ni Naposo ni Jahowa” (Jes. 52), manang di Alkitab didok “Hamba yang
menderita” (Ing; suffering servant of YHWH). (Hamba berarti abdi; budak
belian: orang hukuman; ia ditawan/dipenjarakan/tawanan perang)Dalam bagian ini,
istilah “hamba TUHAN” menunjukkan adanya relasi khusus atau istimewa hamba
tersebut dengan TUHAN. Dia meyakini bahwa ia adalah milik TUHAN dan karenanya
berserah penuh kepada Sang Pemilik. Menjadi hamba dalam relasi istimewa dengan
Sang Tuhan bukanlah sekedar sebuah kebanggaan tapi mengandung konsekuensi
tanggungjawab kehidupan sepenuhnya. Berkorban sampai mati.
3. Laho
pabagashon pangantusionta tu Naposo ni Debata, denggan do paratarataonta “Teologi Pembuangan”.[1]
Mansai ringkot koreksionta pemahaman kaum awam na mandok, ia habuangan i, i ma
“hajaran” ni Debata di bangso naung
mardosa i. Pemahaman na terlalu kaku jala na pesimis do i. Ia masa pe
habuangan, ala ni dosa ni bangso i do (Jes. 50). Alani i, diloas Debata do sipata susa jolma i, ala ni
dosa dohot hajahatonna. Menderita
bukanlah pilihan, namun itu adalah konsekuensi ketika salah pilih (pat.
Adam-Hawa). Marhite i ma “Nubuatan Mesianik” di bagasan Jesus Kristus, dang
sangkap ni jolma I jala di luar rencana ni jolma do i. Debata do na marsangkap
mangalehon NaposoNa mamboan haluaon. Harorona pe, tergantung tu cara ni Debata
sandiri do. I do umbahen na maralo di roha ni angka parise i.
Bangsa Indonesia dijajah sibontar mata,
terjajah di negeri sendiri do. Umborat do sitaonon ni bangso Israel. Nasida
terjajah di negeri penjajah. Molo tartaban sadasada bangso hatiha i, tartaban
ma nang pigapiga aspek kehidupannasida; i ma:
1. Tartaban
secara politis: dang adong be pamarenta ni Negara nasida secara fakto dohot
hukum
2. Tartaban
secara psikis : Nasida gabe bermental
hatoban jala tertekan
3. Tartaban
secara territorial: dang adong be tano nasida
4. Na
paling borat; Tartaban secara religi: dipahami, molo talu bangsona, talu do
nang Tuhanna, jala timbul ma krisis iman tu Debata, laos nang di tingki na
songon i ma tubu panghilalaannasida, Debata manguhum nasida.
Sungkun-sungkun do rohanasida
dihasasaut ni bagabaga, panghirimon dohot hagogoon ni Debata (bnd. Yes. 40:27;
49:14, 24). Nunga torop sian nasida gabe munggil haporseaonna tu debata sileban
(Jes. 46:1-9), jala adong do na tongtong hot marhaporseaon di Debata alai nunga
mameakhon panghirimonna tu huaso ni debata sileban (Yes. 57:3-13). Di
situasi sisongoni ma tanom sada sikap “Putus Pengharapan”. Tidak akan bisa
bebas jika dari diri sendiri, pertolongan harus dari luar diri mereka. Jala
laos disi ma muncul naposo na jungkat jala naposo na satia.
4. Marhite
turpuk on, mansai torang ma, ia naposo ni Jahowa i ma marsasahalak (individu).
Patar do i marhite pandohan “ahu”i. Angka dia ma hadirion ni naposoNa i?
diparhatopot Ibana do, ia diriNa sisesan
(4, 5). Ganup sogot dipatinggil
pinggolna marbinege hataNa. Dang na holan diinsahi
dohot ditijuri Ibana, dohot do dilinsingi jala dipastapi, masa i do di bangsoi
di parhatobanan i.. ALAI: di
naposo na burju mangoloi Ibana dihatindanghon do; “ndang sumurut ahu tu pudi. Ndang hutabunihon bohingku maradophon haurahon
dohot tijur.” (ay. 6). Hape Di padan na robi, digombarhon do ;Mata do abul ni mata, ipon do abul ni ipon,
tangan do abul ni tangan, pat do abul ni pat (2 Musa 21:24). Alai andul do
I di naposo ni Debata na mangoloi ibana, hinorhon ni ma pangoloion (Ketaatan) di naposoNa i. Sai urupan ni Jahowa do angka
na sai tongtong mangoloi Ibana. Aha alan umbahen na olo ibana songon i? Alani
Tuhan Jahowa do na mangurupi Ibana. Dipatupa Tuhan I do:
-
Dibahen bohina songon
batu ping (gunung batu/batu karang)[2].
Sadoras ni galumbang ni laut, dang na
targunsangna batu na ping. Tung boha pe dosa ni portibion sai manggogo, Tuhan
Jesus do na monang.
-
Jonok Ibana mamintori
(ay. 8); sada teologi na mansai ringkot do on. Teologi pembenaran. Sian sude
parulaon ni Jesus holan hasintongan ni Debata do I, jala laho pasintonghon/mamintori
naung sala di saluhut jolma.
5. Dihabuangan Babel i marlea do halak
Israel, gabe mago harkat dohot martabatna sebagai manisia. Tung dokdok do diae
nasida di pandangan dohot penilaian ni halak di sitaonon nasida I alai marhite
campur tangan ni Debata, paulion do muse nasida (pat.Jes. 54; 55;56). Lapatanna,
haberniton nasida I gabe dos bobotna tu keberhasilan nanaeng jaloon nasida
natung manghalashon roha jala mambahen longang portibion (kagum). Molo
dipartudos pe bangso Israel gabe “naposo” ni Debata; keberhasilan (hapistaran)
ni naposo i ndada alani hagogoonna sandiri, alai ala Debata Debata do
margogoihonsa. Marlapatan, sasintongna ndang na tarbahen naposo mamolus
sitaonon i alai Debata mambasabasahon hapistaran (keberhasilan) i di nasida.
6. Halak na pistar somalna berhasil do
diulaonna. Keberhasilan dalam arti mempertahankan keberadaan dalam situasi yang
amat sulit. Jadi; dipatimbo, gabe timbul situtu ndang dalam kerangka kesuksesan
yang luar biasa, alai hinorhon ni ketekunan mandalani jala mamolus sitaonon i
mardonganhon naasing gabe muba sian haholomon tu hatiuron, sian haporsuhon tu
hasonangan. Asa, molo tung pe ingkon bolusanta angka sitaonon ala ni
Kristus I, ingkon pistar do hita – marhite manjalo hagogoon sian Debata asa boi
sahat hita tarhinsat jal tu hatimbulon sogot.
7. Tapahombar
ma tu Nubuatan Mesianis. Dilinsingi,
dipastapi, ditijuri, i do na masa tu Tuhan Jesus. Dia menjadi hamba untuk
mengangkat manusia dari perhambaan. Dang dipasiding bohiNa sian saluhutna i.
Andul tahe ditangianghon do angka na mangarehei Ibana. Tuhan Jesus paluahon
jolma sian habuangan ni dosa. Dilehon Ibana panghirimon nang hangoluan. Di I Korint 15:3 Ai sian mulana hupasahat tu
hamu na hujalo; on do: Naung mate do Kristus ala ni dosanta, hombar tu na
tarsurat i. Saluhutna i ulaon ni Debata sambaing do i. Nunga dilumbahon Jahowa hian haroro
ni sahalak “naposo ni Debata”. Naposo I gabe sahalak namarlea jala
dipasiding jolma; ai gok sitaonon dohot haberniton aeon-Na. Nunga ditodo Debata
hian Ibana laho manuhuk ulaon ni sahalak naposo na ingkon manea dosa dohot
hasalaan ni bangso-Na. Ala hororo-Na I naeng patulushon ulaon ni Debata manuhuk
sude dosa ni bangso-Na I, alani I ingkon hohom do Ibana manaon saluhut haleaon
nang haporsuhon. Di dok panurirang Jesaya: Dipasipal pe ibana, sai manaonnaon
do anggo ibana, ndang manang mangkuling pamanganna, songon birubiru do ibana na
tinogu tu pamotongan, jala songon anak ni birubiru na hohom maradophon jolma
sigusting ibana, tung na so dibungka do pamanganna. Dison, naposo ni Tuhan I
ingkon gabe korban na tinogu tu pamotongan. Jesus do na nilumbahon ni
panurirang Jesaya I, songon na ni dok ni si Johannes : “On do Birubiru ni
Debata, na mamorsan dosa ni portibi on!” (Yoh. 1:29). Nunga gok na ni dok ni si Johannes
I, songon naung taboto pambahen ni Jesus manuju inganan penyiksaan sahat tu
mangalangkahon langkana tu hau pinarsilang I tu dolok partangkurahan di
Golgata, hohom do ibana so mangalo. Jesus, birubiru ni Debata, pasahathon
diri-Na gabe pelean hasesaan ni dosa; manggohi bagabaga ni Debata laho paluahon
jolma pardosa. Boha, nunga taruli hita ulaon na pinatupa ni Jesus ?
"IA
sendiri telah memikul dosa kita di dalam tubuh-NYA di kayu salib, supaya kita
yang telah mati terhadap dosa , hidup untuk kebenaran. Oleh bilur2-NYA kamu
telah sembuh".
(1Petrus 2:24)
[1] Masa
di habuangan do ujui halak Israel di Babel, adong do marhira 4.600 jiwa (Yer.
52:28-30) nasida. Atik pe di habuangan nasida alai dilehon do di nasida
keleluasaan aktivitas siganup ari: pajonjong jabu, martigatiga, manguduti ulaon
parugamoon sandiri dohot mangulahon paradatonna alai tongtong do nasida tarihot
tu aturan ni panggomgomi Babel. 40 tahun lelengna nasida di Babel manghorhon do
I tu haporseaon nasida maradophon Debata.
[2] THE ROCK - GUNUNG BATU –
BATU KARANG (Ibrani, " צור - TSUR"), maksudnya : Tempat
Perlindungan. Di Kitab Mazmur pasal 18, 27, 40, 62 dll, banyak kita temui
istilah ini. Nyanyian Daud menuliskan : Allah adalah Gunung Batuku,
bermakna alegoris (kias) yang berarti, Allah tempat perlindunganku, ada
banyak ayat-ayat dalam Alkitab yang merujuk arti "gunung batu" ini
adalah sebagai tempat perlindungan. Kata itu juga muncul dalam kitab Mazmur,
Yesaya dan ayat-ayat puitis dalam kitab lain. Dalam Perjanjian Lama (PL)
sebanyak 34 kali menyebut banwa Allah sebagai "Batu Karang" atau
"Gunung Batu" atau "the Rock" (Ibrani, "TSÛR")
bagi Israel. Dan Jemaat Kristus mengimani bahwa Yesus Kristus adalah Allah.
Kristus juga disebut sebagai "Batu Karang" yang mengeluarkan air bagi
Israel di padang gurun dan mengikuti perjalanan mereka. Dengan demikian jelas
bagi kita, siapa yang dirujuk "TSUR" (The Rock) dalam Perjanjian Lama
ini dapat kita temui lagi didalam Perjanjian Baru. Dia adalah Kristus!
(Korintus 10:4) Pdt. Harminto Sihombing, STh
1 comments:
boha do mambahe ilustrasi jamita..
Post a Comment