Monday, 28 April 2014

Jesaya 50:1-5



SERMON PARHALADO HKBP SIDIKALANG
TU MINGGU PALMARUM, 01 APRIL 2012
Patujolo:
1.    Buku Jesaya dibagi gabe 3 (tolu) bagian, I ma: Proto- Jesaya (Ps. 1- 39), Deutero-Yesaya (Ps. 40 – 55) dohot Trito-Yesaya (Ps. 56 – 66). Di Deutro Jesayama turpukta. Opat bindu buku Jesaya di goari Ende ni Naposo ni Debata; (Jes 42:1-4;  41:8-53:12;  49:1-6;  50:4-9;  52:13-53:12). Bagian na patoluhon ma turpukta sadarion. Turpukta, i ma “Pangurupion ni Jahowa do NaposoNa na burju mangoloi Ibana. Sungkunsungkun na menarik i ma, ise do “NaposoNa” na nidokna dison? Adong do opat pangantusion taringot tu naposo ni Jahowa di turpuk on: I ma: 1) Sahalak raja sian pomparan ni si Daud?   2) Bangso Israel secara kolektif  3) Sude pinompar ni si Abraham 4) Mesias.
2.    Naposo ni Debata (hamba Tuhan; Ibr. Ebed YHWH), i ma sada bagian na mansai ringkot di buku Jesaya. Digombarhon dua hadirion ni naposo ni Debata di bindu 50 on. Ayat 1-3 I ma naposo ni Debata na jungkat roha, jala madabu tu dosa. Ayat 4-9 I ma hadirion ni naposo ni Debata na satia (taat). Di bagian na asing adong do didok “Hametmeton ni Naposo ni Jahowa” (Jes. 52), manang di Alkitab didok “Hamba yang menderita” (Ing; suffering servant of YHWH). (Hamba berarti abdi; budak belian: orang hukuman; ia ditawan/dipenjarakan/tawanan perang)Dalam bagian ini, istilah “hamba TUHAN” menunjukkan adanya relasi khusus atau istimewa hamba tersebut dengan TUHAN. Dia meyakini bahwa ia adalah milik TUHAN dan karenanya berserah penuh kepada Sang Pemilik. Menjadi hamba dalam relasi istimewa dengan Sang Tuhan bukanlah sekedar sebuah kebanggaan tapi mengandung konsekuensi tanggungjawab kehidupan sepenuhnya. Berkorban sampai mati.
3.    Laho pabagashon pangantusionta tu Naposo ni Debata, denggan do paratarataonta “Teologi Pembuangan”.[1] Mansai ringkot koreksionta pemahaman kaum awam na mandok, ia habuangan i, i ma “hajaran” ni Debata di bangso naung mardosa i. Pemahaman na terlalu kaku jala na pesimis do i. Ia masa pe habuangan, ala ni dosa ni bangso i do (Jes. 50). Alani i,   diloas Debata do sipata susa jolma i, ala ni dosa dohot hajahatonna. Menderita bukanlah pilihan, namun itu adalah konsekuensi ketika salah pilih (pat. Adam-Hawa). Marhite i ma “Nubuatan Mesianik” di bagasan Jesus Kristus, dang sangkap ni jolma I jala di luar rencana ni jolma do i. Debata do na marsangkap mangalehon NaposoNa mamboan haluaon. Harorona pe, tergantung tu cara ni Debata sandiri do. I do umbahen na maralo di roha ni angka parise i.
Bangsa Indonesia dijajah sibontar mata, terjajah di negeri sendiri do. Umborat do sitaonon ni bangso Israel. Nasida terjajah di negeri penjajah. Molo tartaban sadasada bangso hatiha i, tartaban ma nang pigapiga aspek kehidupannasida; i ma:
1.   Tartaban secara politis: dang adong be pamarenta ni Negara nasida secara fakto dohot hukum
2.     Tartaban secara psikis : Nasida gabe bermental hatoban jala tertekan
3.    Tartaban secara territorial: dang adong be tano nasida
4.  Na paling borat; Tartaban secara religi: dipahami, molo talu bangsona, talu do nang Tuhanna, jala timbul ma krisis iman tu Debata, laos nang di tingki na songon i ma tubu panghilalaannasida, Debata manguhum nasida.
Sungkun-sungkun do rohanasida dihasasaut ni bagabaga, panghirimon dohot hagogoon ni Debata (bnd. Yes. 40:27; 49:14, 24). Nunga torop sian nasida gabe munggil haporseaonna tu debata sileban (Jes. 46:1-9), jala adong do na tongtong hot marhaporseaon di Debata alai nunga mameakhon panghirimonna tu huaso ni debata sileban (Yes. 57:3-13). Di situasi sisongoni ma tanom sada sikap “Putus Pengharapan”. Tidak akan bisa bebas jika dari diri sendiri, pertolongan harus dari luar diri mereka. Jala laos disi ma muncul naposo na jungkat jala naposo na satia.
4.  Marhite turpuk on, mansai torang ma, ia naposo ni Jahowa i ma marsasahalak (individu). Patar do i marhite pandohan “ahu”i. Angka dia ma hadirion ni naposoNa i? diparhatopot Ibana do, ia diriNa sisesan (4, 5). Ganup sogot dipatinggil pinggolna marbinege hataNa. Dang na holan diinsahi dohot ditijuri Ibana, dohot do dilinsingi jala dipastapi, masa i do di bangsoi  di parhatobanan i.. ALAI: di naposo na burju mangoloi Ibana dihatindanghon do; “ndang sumurut ahu tu pudi. Ndang hutabunihon bohingku maradophon haurahon dohot tijur.” (ay. 6). Hape Di padan na robi, digombarhon do ;Mata do abul ni mata, ipon do abul ni ipon, tangan do abul ni tangan, pat do abul ni pat (2 Musa 21:24). Alai andul do I di naposo ni Debata na mangoloi ibana, hinorhon ni ma pangoloion (Ketaatan) di naposoNa i. Sai urupan ni Jahowa do angka na sai tongtong mangoloi  Ibana.  Aha alan umbahen na olo ibana songon i? Alani Tuhan Jahowa do na mangurupi Ibana. Dipatupa Tuhan I do:
-       Dibahen bohina songon batu ping (gunung batu/batu karang)[2].
Sadoras ni galumbang ni laut, dang na targunsangna batu na ping. Tung boha pe dosa ni portibion sai manggogo, Tuhan Jesus do na monang.
-       Jonok Ibana mamintori (ay. 8); sada teologi na mansai ringkot do on. Teologi pembenaran. Sian sude parulaon ni Jesus holan hasintongan ni Debata do I, jala laho pasintonghon/mamintori naung sala di saluhut jolma. 
5.  Dihabuangan Babel i marlea do halak Israel, gabe mago harkat dohot martabatna sebagai manisia. Tung dokdok do diae nasida di pandangan dohot penilaian ni halak di sitaonon nasida I alai marhite campur tangan ni Debata, paulion do muse nasida (pat.Jes. 54; 55;56). Lapatanna, haberniton nasida I gabe dos bobotna tu keberhasilan nanaeng jaloon nasida natung manghalashon roha jala mambahen longang portibion (kagum). Molo dipartudos pe bangso Israel gabe “naposo” ni Debata; keberhasilan (hapistaran) ni naposo i ndada alani hagogoonna sandiri, alai ala Debata Debata do margogoihonsa. Marlapatan, sasintongna ndang na tarbahen naposo mamolus sitaonon i alai Debata mambasabasahon hapistaran (keberhasilan) i di nasida.
6. Halak na pistar somalna berhasil do diulaonna. Keberhasilan dalam arti mempertahankan keberadaan dalam situasi yang amat sulit. Jadi; dipatimbo, gabe timbul situtu ndang dalam kerangka kesuksesan yang luar biasa, alai hinorhon ni ketekunan mandalani jala mamolus sitaonon i mardonganhon naasing gabe muba sian haholomon tu hatiuron, sian haporsuhon tu hasonangan.  Asa, molo tung pe ingkon bolusanta angka sitaonon ala ni Kristus I, ingkon pistar do hita – marhite manjalo hagogoon sian Debata asa boi sahat hita tarhinsat jal tu hatimbulon sogot.
7.  Tapahombar ma tu Nubuatan Mesianis. Dilinsingi, dipastapi, ditijuri, i do na masa tu Tuhan Jesus. Dia menjadi hamba untuk mengangkat manusia dari perhambaan. Dang dipasiding bohiNa sian saluhutna i. Andul tahe ditangianghon do angka na mangarehei Ibana. Tuhan Jesus paluahon jolma sian habuangan ni dosa. Dilehon Ibana panghirimon nang hangoluan. Di I Korint 15:3 Ai sian mulana hupasahat tu hamu na hujalo; on do: Naung mate do Kristus ala ni dosanta, hombar tu na tarsurat i. Saluhutna i ulaon ni Debata sambaing do i. Nunga dilumbahon Jahowa hian haroro ni sahalak “naposo ni Debata”. Naposo I gabe  sahalak namarlea jala dipasiding jolma; ai gok sitaonon dohot haberniton aeon-Na. Nunga ditodo Debata hian Ibana laho manuhuk ulaon ni sahalak naposo na ingkon manea dosa dohot hasalaan ni bangso-Na. Ala hororo-Na I naeng patulushon ulaon ni Debata manuhuk sude dosa ni bangso-Na I, alani I ingkon hohom do Ibana manaon saluhut haleaon nang haporsuhon. Di dok panurirang Jesaya: Dipasipal pe ibana, sai manaonnaon do anggo ibana, ndang manang mangkuling pamanganna, songon birubiru do ibana na tinogu tu pamotongan, jala songon anak ni birubiru na hohom maradophon jolma sigusting ibana, tung na so dibungka do pamanganna. Dison, naposo ni Tuhan I ingkon gabe korban na tinogu tu pamotongan. Jesus do na nilumbahon ni panurirang Jesaya I, songon na ni dok ni si Johannes : “On do Birubiru ni Debata, na mamorsan dosa ni portibi on!” (Yoh. 1:29). Nunga gok na ni dok ni si Johannes I, songon naung taboto pambahen ni Jesus manuju inganan penyiksaan sahat tu mangalangkahon langkana tu hau pinarsilang I tu dolok partangkurahan di Golgata, hohom do ibana so mangalo. Jesus, birubiru ni Debata, pasahathon diri-Na gabe pelean hasesaan ni dosa; manggohi bagabaga ni Debata laho paluahon jolma pardosa. Boha, nunga taruli hita ulaon na pinatupa ni Jesus ?

"IA sendiri telah memikul dosa kita di dalam tubuh-NYA di kayu salib, supaya kita yang telah mati terhadap dosa , hidup untuk kebenaran. Oleh bilur2-NYA kamu telah sembuh". (1Petrus 2:24)


[1] Masa di habuangan do ujui halak Israel di Babel, adong do marhira 4.600 jiwa (Yer. 52:28-30) nasida. Atik pe di habuangan nasida alai dilehon do di nasida keleluasaan aktivitas siganup ari: pajonjong jabu, martigatiga, manguduti ulaon parugamoon sandiri dohot mangulahon paradatonna alai tongtong do nasida tarihot tu aturan ni panggomgomi Babel. 40 tahun lelengna nasida di Babel manghorhon do I tu haporseaon nasida maradophon Debata.

[2] THE ROCK - GUNUNG BATU – BATU KARANG (Ibrani, " צור - TSUR"), maksudnya : Tempat Perlindungan. Di Kitab Mazmur pasal 18, 27, 40, 62 dll, banyak kita temui istilah ini. Nyanyian Daud menuliskan : Allah adalah Gunung Batuku, bermakna alegoris (kias) yang berarti, Allah tempat perlindunganku, ada banyak ayat-ayat dalam Alkitab yang merujuk arti "gunung batu" ini adalah sebagai tempat perlindungan. Kata itu juga muncul dalam kitab Mazmur, Yesaya dan ayat-ayat puitis dalam kitab lain. Dalam Perjanjian Lama (PL) sebanyak 34 kali menyebut banwa Allah sebagai "Batu Karang" atau "Gunung Batu" atau "the Rock" (Ibrani, "TSÛR") bagi Israel. Dan Jemaat Kristus mengimani bahwa Yesus Kristus adalah Allah. Kristus juga disebut sebagai "Batu Karang" yang mengeluarkan air bagi Israel di padang gurun dan mengikuti perjalanan mereka. Dengan demikian jelas bagi kita, siapa yang dirujuk "TSUR" (The Rock) dalam Perjanjian Lama ini dapat kita temui lagi didalam Perjanjian Baru. Dia adalah Kristus! (Korintus 10:4)                                                                                                                                     Pdt. Harminto Sihombing, STh

1 comments:

Vernando Pasaribu said...

boha do mambahe ilustrasi jamita..

Post a Comment