Monday, 28 April 2014

2 RAJARAJA 2 : 1 – 12



SERMON PARHALADO HKBP SIDIKALANG I
TU MINGGU ESTOMIHI (SAI HO MA GABE PARTANOBATOANKU)
19 PEBRUARI 2012
=================================================================

SIP MA HAMU!
TANGIHON MA JESUS !!!
(2 RAJARAJA[1] 2 : 1 – 12)
PATUJOLO
Elia dohot Elisa, i ma panurirang ni Debata. Elia lapatanna “Jahowa do Debata.” Elisa laptanna Debata do na mangurupi.” Panurirang Elisa ma na manorushon ulaon hapanurirangon ni panurirang Elia, dung dialap Debata ibana tu banua ginjang. Manurirangi nasida di taon 850 SM. Elia lobi songon sahalak ama do di panurirang Elisa. Tongon ma turpuk on, di na dialap Debata panurirang Elia tu banua ginjang. Di Padan na robi, si Henok dohot si Elia do na dialap tu banua ginjang. Hombar tu si:

Bahan diskusi: Di 1 Musa 5:24 didok “Jala sai marparange, mardonganhon Debata ma si Henok, dung i ndang disi be ibana, ai dialap Debata do ibana.” Hape di Johanes 3:13 didok Hata ni Debata “Ndang adong na manaek tu banua ginjang, ia so naung tuat i sian banua ginjang; i ma Anak ni jolma i, na di banua ginjang i hian.”

HATORANGAN
1.      Tontu borat do parsirangan. Songon i do nang nahinilala ni panurang i. Di bagasan peneguhan Pastoral, dipasahat panurirang Elia ma; “Ua tinggal dison ma ho” pola sampe tolu hali (ay. 2, 4 dohot 6). Alai alus na tetap konsisten dipasahat panurirang Elisa, na mandok; Songon sintongna mangolu Jahowa, mangolu dohot hosam, na so tupa tadingkononku ho! Tong ma dipasahat ibana alus na konsisten i tolu hali. Marhite i, dipataridahon do pardonganan na sida tung mansai solhot. Mardomu muse nunga diboto si Elisa na naeng alapon ni Debata ma si Elia. Tontu adong ma si pangidoon ni panuriang Elisa.
Terjadi ma proses i opat hali di inganan na marasing. Di pardalanan nasida di inganan na opat na marasing i, dipapatar do sada inti ni hananangkok ni si Elia tu banua ginjang, marhite pandohan; [2]
1.      Naeng alapon ni Jahowa si Elia tu banua ginjang (ay. 1)
2.      Ai nunga disuru Jahowa ahu laho tu Betel (ay. 2)
3.      Ai nunga disuru Jahowa ahu tu Jeriko (ay. 4)
4.      Ai nunga disuru Jahowa ahu tu Jordan (ay. 6)
Dung i, na dua panurirang i pe jongjong do di topi ni Jordan (ay. 7)
Pandohan naeng alapon ni Jahowa dohot ai nunga disuru Jahowa, mangondolhon; ia hananangkok ni si Elia tu banua ginjang (nang saluhut jolma pe) HOLAN ALA HUASO NI DEBATA DO. Dang adong huaso manang usaha sian jolma. Boasa tung opathali?  Sada test keimanan do i di panurirang Elia. Laos dipataridahon ibana do haunduhon ni rohana di Debata, dung pe i nangkok ibana tu banua ginjang. Laos peneguhan pastoral ma di si Elisa pardalanannasida i, di na laho marsirang nasida.
2.      Na menarik naeng tangkasanta muse, sai jumpang do nasida dohot sisean ni panurirang i di Betel dohot di Yeriko. Manangkasi ma nasida; Atehe diboto ho do na naeng boanon ni Jahowa tuanmu sadarion sian lambungmu? Dung i ninna ibana ma: Ahu pe nunga huboto, sip ma hamu! Boasa ingkon sip nasida huroa? (tadiskusihon ma). Alai secara sederhana, marlapatan do I; Ada waktu untuk berbicara, dan ada waktu untuk berdiam diri (Pengkh. 3:7), dan ini adalah waktu untuk berdiam diri. Pengalaman yang lebih dalam dari kehidupan harus lebih direnungkan dari pada dibicarakan. Lidah mempunyai kuasa yang besar terhadap hati. Pengaruh dari banyak saat-saat yang khidmat telah hilang/dibuang oleh pembicaraan yang tidak pada waktunya.
3.      Double Portion: I ma istilah na umbuk tu si Elisa. Dipangido ibana asa duahali lompit sian tondi ni si Elia. Di ayat 9; Dung i ninna si Elisa ma: Ingkon silompit dua nian sian tondim songgop tu ahu!.
Silompit dua nian sian tondim songgop tu ahu! Pandohan on dang na mengarah tu “tondi ni hajolmaon” songon na somal. Roh Elia adalah roh kesetiaan terhadap tanggung jawab, roh kesetiaan dalam mencela dosa, roh yang tidak takut dan berani di hadapan oposisi dan bahaya, dan pada saat yang sama juga roh kelembutan dan kasih. Setiap pekerja Kristen harus berusaha memiliki roh seperti itu. ... Kita membutuhkan lebih banyak orang dengan roh Elia, yang setia kepada Allah dan hati nurani berapapun ongkosnya/pengorbanannya.
Alai godang do halak sala manafsir, gabe didok gabe “humebat” si Elisa sian si Elia. Ai dipatupa Debata tanda halongangan 6 hali marhite si Elia, alai marhite panurirang Elisa 13 hali. Dijalo pe siduahali lompit, marharoroan do i sian tradisi hak siahaan di bangso Israel. Di 5 Musa 21:17 Ingkon tolopanna do anak tubu ni na hinagigihon i do anak buhabajuna, ingkon lehononna tu ibana dua bagian sian saluhut ugasan pineopna i, ai ibana do patumonaan ni hagogoonna, ibana huhut nampuna uhum sahala ni sihahaan. Na manjalo tohap siahaan do ibana.[3]
Permintaan ini tidak menunjukkan ketamakan, karena tamak atau tidaknya tergantung dari motivasi Elisa. Kalau ia meminta hal itu demi kemuliaan Tuhan, maka tentu itu bukan ketamakan.
4.      Alus ni panurirang Elia; Na dokdok situtu do nian pinangidomi; alai molo diida ho ahu tarboan sian lambungmu, sai na songgop do songon i tu ho; alai molo so idaonmu, ndang songgop. Alai dung diida si Elisa songon i, Laos dibuat ma ulosna jala diribahi bola dua. Laos i ma hataridaan ni husao na jinalona i, Double Portion. Boasa didok na dokdok situtu? Na marlapatan do i, na marhahonaan doi tu huaso ni Debata.
Ini disebut sukar, karena ini tidak tergantung kepada Elia, tetapi tergantung kepada Tuhan. Karena itu Elia lalu mengatakan bahwa kalau Elisa bisa melihatnya terangkat ke surga, maka Elisa akan mendapatkan apa yang ia minta. Secara implisit ini menunjukkan bahwa pengangkatan Elia dengan kuda dan kereta berapi dalam ay 11-12 itu sebetulnya tidak terlihat oleh mata biasa. Elisa sudah dipenuhi Roha Allah.
5.      Hananangkok ni panurirang Elia: ida ma, ro ma sada hureta api dohot angka hoda api manirang nasida na dua, manaek tu banua ginjang ma ia si Elia marhite sian habahaba. Laos dibuat ma ulosna jala diribahi bola dua.
5. Ini bukan kiasan tetapi betul-betul kereta dan kuda berapi. Ini bukanlah api yang bersifat duniawi, bukanlah api yang bersifat materi. Elia ternyata tidak menderita apa-apa karena kuda dan kereta berapi itu.
Dungi joujou ma ibana, O damang, damang! Hureta ni Israel dohot angka jolma parsihundulna do ho! Dung i ndang be diida ibana. Laos dibuat ma ulosna jala diribahi bola dua. Di tingki i, angka naumposo jotjotan manjaouhon panurirang na tumua: “Amang” sebagai penghormatan (bnd. Panjouon tu parhalado si nuaeng). Alai joujou ni si Elisa “Amang” marlapatan lobi sian penghormatan, alai ala boi ibana marnida si Elia dialap tu banua ginjang, hombar tu si saut do hape na pinangidoanna i, i ma tondi silompit dua.
Hureta ni Israel dohot angka jolma parsihundulna, marlaptan do i, ia hureta I ma peralatan poerang ni halak Israel na dumenggan, marhite I ma digombarhon nasida kehilangan sahalak pemimpin besar, hagogon di Israel.
Laos dibuat ma ulosna jala diribahi bola dua. Berarti untuk menunjukkan kesedihan (bdk. Kej 37:29,34 2Sam 13:19 Ayub 1:20 Ayub 2:12). Ini umum dalam jaman Perjanjian Lama yang selalu menunjukkan apa yang ada dalam hati melalui tindakan lahiriah. Jangan tiru ini pada jaman ini, apalagi pada masa krismon.
SIBOANON TU JAMITA
Ø TOPIK MINGGU : TANGIHON MA JESUS (Kisah di sada dolok)
Ø HOLAN ALA HUASO NI DEBATA DO, na manait jolma tu surgo hasonangan, i ma di angka na satia mangihuthon Jesus, lobi sian gilgal tu Betel, Jeriko dohot Jordan.
Ø Na mora do si Elisa, jala jolma na sibuk (1 Rajaraja 19:19-20). Ditadinghon do i holan laho mangihuthon si Elia. Mangihuthon Jesus adalah keputusan bukan pilihan, bahkan memutuskan untuk harus kehilangan semuanya (harta dan keluarga) bnd. Mat 10 : 37
Ø Songon sintongna mangolu Jahowa, mangolu dohot hosam, na so tupa tadingkononku ho! I ma panindangion dohot komitmen ni halak na marsitutu Mangihuthon Jesus nang pe godang tantangan. Tu dia si Elia, tu si do si Elisa. Dang golom riaria.
Ø Di angka na satia mangihuthon Jesus, jaloonna hagogoon mandalani ngoluna, patulushon panjouon ni Debata di dirina, dungi parjambar ma di tohap surgo hasonangan i.
Ø Ahu pe nunga huboto, sip ma hamu! Di na mangihuthon Jesus; gumodang ma hohom, sian na manghatai. Di na gumodang hohom, gumodang ma tingki manangihon Jesus, din a gumodang manghatai, otik ma tingki manangihon Jesus. Nunga taboto panjouon ni Jesus tu hita (gabe parhalado, Ama, dsb) antong, IHUTHON MA JESUS!

Pdt. Harminto Sihombing, STh


[1] Di bibelta (Bibel Toba dohot Alkitab) buku Rajaraja tarrajum do tu angka buku sejarah (1 Musa-Ester). Alai di Padan na Robi na marhata Heber, tarrajum do i tu angka buku panurirangon na parjolo [(nabi-nabi terdahulu.) Panurirangon na parpudi (nabi-nabi kemudian), Jesaya-Maleaki.] Sian panangkasion ni angka na pistar, disura roha, sahalak panuriang na mangolu di habuangan Babel do na manurathon, di taon + 550 BC. Mansai tangkas do pardomuan ni buku Rajaraja tu 5 Musa (Ulangan/Deutronomium). Maksudna, manosoi bangso ni Debata asa marsihohot di pangoloion di patik dohot di hapolinon ni parsombaon tu Jahowa, ai holan marhite i do nasida dapotan pasupasu; molo ndang, hona uhum.

[2]Gilgal: tempat ini mempunyai pengertian tempat sekolah para Nabi. Mereka belajat untuk menjadi hamba Tuhan, serta belajat hamba Tuhan.
Betel: berati House of God. Rumah Tuhan. Setiap orang hendaknya mempunyai kerinduan ke Rumah Tuhan dengan segala pengorbanan hidup, seperti raja Daud.
Yerikho: artinya harum semerbak (fragrant); maknanya; perjalanan orang percaya tidak berhenti pada harum semerbak dunia, ketika menuju sorga.
Yordan: tempat ini berarti merendah. Tuhan menghendaki orang percaya untuk merendah, seperti Kristus yang merendahkan diriNya hingga mati di kayu salib (Pil. 2 : 5 – 9)

[3] Daily Bible Commentary, vol I: "a ‘double portion’ of Elijah’s spirit - i.e., not a greater power than that possessed by Elijah but the portion conferred on the eldest son who succeeded to his father’s position (Deut. 21:17)" [= suatu ‘bagian dobel’ dari roh Elia, yaitu, bukan suatu kuasa yang lebih besar dari yang dimiliki Elia, tetapi bagian yang diberikan kepada anak tertua yang menggantikan posisi ayahnya (Ul 21:17)]

0 comments:

Post a Comment